NBLD)S A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

ONLY BY EMAIL
May 29, 2026
Mzt. Indrajeet Ghorpade Mr. MN Nasser Kabir
Email: jeetghorpade(@gmail.com Compliance Officer, NBDSA
TV Today Network Ltd.
India Today Mediaplex,
FC 8, Sector 16 A, Film City,
Noida - 201301
Email: Nasser.Kabir(@aajtak.com
Dear Sirs,

Re: Review application dated 23.12.2025 filed by Mr. Indrajeet
Ghorpade in respect of the Decision dated 23.12.2025 passed in
Complaint (No.174) dated 1.12.2024 filed by Mr. Indrajeet Ghorpade
against a broadcast titled “Black and White Full Episode: Sambhal
Jama Masjid 3fI¥ Ajmer Dargah @1 T R=AT? | Sudhir Chaudhary”
aired on 29.11.2024 on Aaj Tak

Attached please find Order dated May 28, 2026 passed by News Broadcasting &
Digital Standards Authority.

Regards

Qe

1E

Shreya Rastogi
For & on behalf of NBDSA

Address: Mantec House, 204 Floor, C-56/5, Sector 62, Noida — 201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdelhi.com


mailto:jeetghorpade@gmail.com
mailto:Nasser.Kabir@aajtak.com

NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDAROS AUTHORITY

News Broadcasting & Digital Standards Authority

Order No. 226 (2026)
Complainant: Mr. Indrajeet Ghorpade
Channel: Aaj Tak
Programme: “Black and White Full Episode: Sambhal Jama Masjid st
Ajmer Dargah @t #ar fgar?”
Date of Broadcast: 29.11.2024

"The complainant vide application dated 23.12.2025 sought a review of the decision
passed by NBDSA in the complaint dated 1.12.2024 filed in respect of a broadcast
titled “Black and White Full Episode: Sambhal Jama Masjid 3 Ajmer Dargah @ @
fam>” aired on Aaj Tak, wherein NBDSA had vide decision dated 23.12.2025 found

no violation of the Code of Conduct in the impugned broadcast.

Review Application dated 23.12.2025 filed by the Complainant

The complainant stated that, in his complaint, he had stated that the anchor further
amplified the baseless claim that the Taj Mahal was once a Hindu temple, ignoring
the Archaeological Survey of India’s (ASI) clarification that the Taj Mahal is a tomb
and was not built on a Hindu temple. The 2018 teport by broadcaster itself, titled
“Taj Mahal is a tomb, not a Shiva temple: AST” explicitly debunks such claims.

NBDSA had in its order stated, “Upon perusing the footage, NBDS.A Jound that, during the
broadcast, the anchor had given a narrative of the history of the destruction of Hindu temples over
a period, which he supported with an AST report and books written on the subject”” The
complainant stated that he was not satisfied with the order as its reasoning was not

supported by scientific material; on the contrary, it relied on age-old, debunked, false
narratives.

To appreciate the grounds urged in the review application, it is necessary to briefly
set out the background of the original complaint.

Complaint dated 1.12.2024

The complainant stated that it is a well-documented fact that several Hindu temples
in the Indian subcontinent were destroyed by Mughal and other Islamic rulers during
their reign. Unfortunately, such destruction, targeting temples, palaces, forts, and
other infrastructures was not uncommon in history. Hindu kings, too, have
destroyed temples when they raided rival Hindu kingdoms, and several Buddhist and
Jain sites of worship met a similar fate. Mote recently, hundreds of ancient Hindu
temples and homes were demolished in Varanasi too for development.

Address: Mantec House, 2nd Floor, C-56/5, Sector 62, Noida-201 301
Telefax: 0120-4129712, Email: authority@nbdanewdelhi.com, Website: www.nbdanewdelhi.com



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

It is also important to note that many rulers, irrespective of their religion, granted
funds for the construction of new religious sites. The history of the Indian
subcontinent is vast and complex, reflecting a pattern of destruction and rebuilding
across civilizations. Globally, places of worship have often been destroyed in the
context of wars, and some have been reshaped or repurposed under new regimes.

Against this nuanced historical backdrop, the anchot’s reportage focused solely on
the destruction of Hindu temples by Muslim rulers, presenting a one-sided narrative.
He further amplified the baseless claim that the I'aj Mahal was once a Hindu temple,
ignoring the Archacological Survey of India’s (ASI) clarification that the T'aj Mahal
is a tomb and was not built on a Hindu temple. The 2018 report by the broadcaster
itself explicitly debunks such claims: 'I'aj Mahal is a tomb, not a Shiva temple: ASI.

While the anchor appealed for peace towards the end of his report and emphasized
learning the history of Hindu temples, the overall tone carried thinly veiled dog
whistles against the Muslim community. His narrative appeared to connect the
acdons of Muslim rulers from centuries ago with the Muslim community in
contemporary India, fostering division.

Additionally, in his 40+ minute segment, the anchor failed to mention the Places of
Worship (Special Provisions) Act, 1991, which aims to preserve the religious
character of places of worship as they existed on August 15, 1947. Nor did he
address the penalties for violating its provisions. This omission is significant, given
the legal and social context of such discussions. The anchor did not utter a word
about the six Muslim men killed in Sambhal following police violence triggered by
unrest related to lower court orders.

While it is not possible to independently verify all the claims made in the report
regarding Muslim places of worship allegedly being Hindu or Jain temples, the
amplification of the false Taj Mahal narrative raises serious doubts about the
credibility of these claims.

Such reportage, in a volatile situation such as Sambhal, where communal tensions
are on edge, and while the matter remains sub judice, demonstrates an alarming lack

of sensitivity and journalistic responsibility. It appears deliberately designed to cater
to the biases and anti-Muslim sentiments.

The show has violated several guidelines of NBDSA, including the Code of Ethics,
pertaining to Accuracy, Objectivity, Neutrality and Fairness, Religious Harmony,

Specific Guidelines for Reporting Court Proceedings and Guidelines for telecast of
news affecting Public Order.

bu

-/



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

Response dated 18.12.2024 from Broadcaster

The broadcaster stated that the impugned broadcast presented in a documentary
style, aimed to offer a "post-mortem" or a historical analysis of the alleged
destruction of Hindu temples in the Indian sub-continent, including Sambhal. Such
an analysis was based on sources such as (i) the 'Hindu Temples: What Happened
to Them' by Sita Ram Goel, (i) reports by the Archaeological Survey of India, (i11)
Ajmer: Historical and Descriptive by Diwan Bahadur Har Bilas Sarda, (iv) Sambhal:
A Historical Survey by Brijendra Mohan Sankhdher, and (v) personal account
interviews, for which the broadcaster is not responsible. All the said sources were
shown in the impugned broadcast, and the anchor specifically stated that all the
claims made therein can be verified from the same and other similar sources.

In fact, it is the complainant's own claim that "several Hindu temples in the Indian
subcontinent were destroyed by Mughal and other Islamic rulers during their reign." However,
the complaint notably failed to cite any sources in the complaint, whereby the
sources as cited by the anchor can be rebutted, let alone challenged. Reference in
this regard may be made to the complainant's statement in the email stating that he
"cannot independently verify all the claims made in the report regarding Muslim Dplaces of worship
allegedly being Hindu or Jain temples."

Upon the establishment of the premise of the impugned broadcast at the 09:50 mins
mark, the anchor clarified from the 10:12 mins mark onwards that the broadcaster
does not, in any manner, advocate for the demolition of any mosques, ot the
reconstruction of Hindu temples, or the initiation of any movement or struggle
aimed at achieving any specific objective related to these issues. Pertinently, the
anchor reiterated at the 40:12 mins mark that he had no intention of fanning a fire
o inciting communal violence, but is solely interested in presenting claims that form
part of published records. At no point in the impugned broadeast did the anchor
glorify violence or the need for the reinstatement of Hindu temples, instead focusing

on the allegations and claims made by certain published authors and analysed the
said claims.

The anchor suggested that it is important to understand the accurate history of the
past, not to incite communal violence or untest, but to gain a clearer understanding
of the present and the core principles of Indian civilization and cultural history.
Additionally, there is no instance in the impugned broadcast in which the anchor put
forth his personal views or claimed that the views expressed were the broadcaster's.

The complainant has further alleged that the anchor has "further amplified the baseless
claim that the Taj Mahal was once a Hindu temple, ignoring the Archaeological S urvey of India's
(ASI) clarification that the Taj Mabal is a tomb and was not built on a Hindu temple" , with
respect to the same, the premise of the programme, being that of presenting varied

3 4,,.,(/



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

claims about the destruction of Hindu temples in the Indian sub-continent, including
Sambhal, is reiterated.

One such claim made - notably not made by broadcaster is that the site of the Taj
Mahal has a temple dedicated to Lord Shiva, referred to as Tejo Mahalay Temple,
built in 1212 by the Hindu king Parmardi Dev. Additionally, such a claim by a third
party avers that the concerned land was bought by Shah Jahan from King Jai Singh,
and after that, the 'T'aj Mahal was built. Reference may also be made to the articles
published by Voice of Ametica and Bar and Bench, respectively, which detail third-
party claims about the T'aj Mahal.

Moreover, historian Stephen Knapp also documents an article by Dr. V. 8. Godbole
on his website stating that the land concerning the Taj Mahal had been bought by
Shah Jahan. All the statements made were based on petitions filed in courts, the
sources cited therein, books, and articles, and the broadcaster, through the anchor,
ensured that many of these sources were referenced in the impugned broadcast. The
impugned broadcast was not aimed at evaluating the veracity of such claims and
forming opinions on these matters. Rather, it was solely aimed at presenting the
contentions and claims made in the said petitions, published books, and reports.

In fact, the broadcaster’s own publication stating that, as per ASI, Taj Mahal is a
tomb and not a Shiva T'emple, evidences its journalistic objectivity and commitment
to neutrality.

With respect to the complainant’s claim that the reportage in the impugned
broadcast did not intentionally cover or discuss the death of six Muslim men as a
result of controversy in Sambhal, the premise of the impugned broadcast is
reiterated. The said broadcast did not focus on the matter sub judice before the
Hon'ble Courts, but briefly mentioned it at the outset.

The complainant has also contended that the anchor failed to refer to the Places of
Worship (Special Provisions) Act, 1991, in the impugned broadcast. However, it is
submitted that the Act was not relevant to the subject matter or focus of the
impugned broadcast. Moreover, there is no explicit obligation on the anchor or the
broadcaster to mention the Act, considering that this was not an academic program.
As such, the alleged omission is inconsequential and did not undermine the
broadcast's content or suggest any prejudice against the interests of any religious
group.

With respect to violation of accuracy and objectivity, it submitted that it had relied
on the sources outlined above to present the subject matter of the impugned
broadcast. Furthermore, in accordance with the Code, it is entitled to offer

4 bue

'-/



NBDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

individuals the opportunity to present their perspective, cnsuring a balanced
approach to the matter.

Regarding the violation of principles of neutrality and fairness, it submitted that
while the impugned broadcast presented a historical perspective on the destruction
of Hindu temples in the Indian subcontinent, based on researched claims from third-
patty sources, this should not be interpreted as the broadcaster endorsing these
claims as the sole or definitive account, nor does it imply a dismissal of potential
opposing viewpoints. No motive can be attributed to it, as it had acted impartially
and relied on well-researched accounts and sources.

It is submitted that there has been no violation of the Specific Guidelines for
Reporting  Court Proceedings, as the impugned broadcast accurately and
authentically reflected the events that transpired in Court. The broadcast presented
a fair and balanced account of the proceedings, ensuring that the interests of the
contesting parties were reasonably represented. Importantly, the impugned
broadcast did not reflect the anchor's personal opinions, nor did it suggest that the
claims made by the third parties cited in the broadcast represented the views of the
channel or the broadcaster.

The intention behind the impugned broadcast was to serve the public interest by
shedding light on the arguments of certain individuals, with an emphasis on the
intellectual and historical aspects of those claims, rather than on the controversy
itself.

The impugned broadcast consistently underscored its public interest significance,
particularly through the anchor's discussions of the importance of understanding
history and the need for relevant educational material, framing the subject matter
within a broader context of informed debate and historical clarity. Thus, no violation
of the Guidelines on telecasting news affecting Public Order was made out.
Additionally, the impugned broadcast did not, in any manner, aim to disrupt religious
harmony and as such, stood categorically in its condemnation. Adequate
precautions, implorations, and clarifications were made throughout to prevent any
form of anti-religious harmony sentiments and actions.

The broadeasting of news and current affairs is essential to support a marketplace
of ideas, as recognised by the Hon'ble Supteme Court in Shreya Singhal v. Union of
India, (2015) 5 SCC 1. While studying and interpreting the history, it has to be botne
in mind that there are often multiple perspectives of a singular historical event, each
of which is driven by one's own understanding of the social, cultural, intellectual,
and emotional settings that shaped people’s lives and actions in the past, as well as
the varied sources which point towards differing versions of the same historical

e



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

events. To see a contrary interpretation of a historical event as propaganda against a
certain community is not only unreasonable but also detrimental to the country's
peaceful political and religious environment. Each individual is entitled to form their
own theories and perspectives while exercising reasonable care and caution, and the
media has the fundamental duty to present each such view and theory to enable its
viewers to make an informed decision.

Having said that, it is aware that each incident in history can be perceived from
multiple schools of thought and as such, these theories can always be subjected to a
debate and discussion. However, such varied views and theories do not warrant any
unsubstantiated and bascless allegations of inciting inter - community violence to
further the indoctrination of one's own views and beliefs, thus hindering the media's
fundamental right of speech and expression and fundamental duty to disseminate all
views and thoughts without any disctimination or favoritism.

In light of the above, it is submitted that the impugned broadcast was televised with
journalistic objectivity and in good faith for the public good. Considering the
absence of any substantial basis to continue the proceedings for violations of
NBDSA guidelines, the present proceedings ought to be discontinued.

Decision of NBDSA at its meeting held on 11.02.2026

After considering the review application filed by the complainant in respect of the
decision dated 23.12.2025, NBDSA decided to call the parties for a hearing.

On being served with the notices, the following persons were present at the hearing
on 12.03.2026:

Complainant
1. Mr. Indraject Ghorpade

Broadcaster

1. Ms. Vrinda Bhandari, Advocate

2. Ms. Shivangi Goswami, Tegal Counscl

3. Mr. Manish Kumar, Senior Managing Iditor &amp; Head

Submissions of the Complainant

The complainant submitted that in 2018, the India Today Group itself had published
an article clarifying the ASI’s stance, in which the ASI had rejected the claim that the
Taj Mahal was built on top of a temple. Despite the ASD’s stance that this was a
blatant lie, the impugned broadcast repeated this claim. The claim appeared
deliberately designed to suggpest that this is how Muslim rulers have been, thereby
implicating the broader Muslim community as well.

b



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

In the broadcast, it was stated that no churches were built on top of temples; instead,
only mosques were constructed over them. This statement overlooked examples in
which even Hindu temples have been built on Buddhist shrines of on top of
mosques. The failure to include the ASI teport on the subject of Taj Mahal
amounted to deliberate suppression of relevant facts.

Submissions of the Broadcaster

The broadcaster submitted that this claim was not the view of the channel, they were
merely presenting the claims made by third parties. In this regard, the broadcaster
invited the Authority's attention to articles published in Voice of America and Bar
and Bench, in which third-party claims about the "T'aj Mahal are detailed. Moreover,
historian Stephen Knapp has also documented an article by Dr. V. 8. Godbole on
his website, wherein it was stated that the land concerning the T'aj Mahal had been
bought by Shah Jahan. Nowhere in the broadcast was it claimed that this was the

majotity view. It reiterated that it had only reported on claims being made by third
partics.

Decision

NBDSA considered the review application filed by the complainant. After re-
examining the record, including the complaint, the broadcaster's response, and the
footage, and after considering the submissions advanced by the parties during the
hearing of the review application, NBDSA is of the view that its decision, which had
returned a finding of no violation, requires reconsideration to the limited extent that
the claims made in the broadcast regarding the Taj Mahal are concerned.

NBDSA noted that it was the submission of the broadcaster that the “programme
presented in a documentary style, only aimed to offer a "post-mortem" or a historical analysis about
the alleged destruction of Hindu temples in the Indian sub-continent”. For this analysis, the
broadcaster had relied, inter alia, on sources such as reports from the Archacological
Survey of India. It was this submission by the broadcaster and the anchor's
statement that it was important to understand the accurate history of the past, which
raises the issue as to why Taj Mahal was included in the impugned broadcast,
particularly in view of the broadcaster’s own admitted earlicr reportage of the
statement made by the Archaeological Survey of Tndia, which debunked the claim
of a temple underneath the Taj Mahal.

NBDSA was of the view that there was selective reliance on official records across
different segments of the programme. While the broadcaster had relied on the
Archacological Survey of Tndia's report when covering claims about the Qutub
Minar, it omitted similar official records when reporting on the Taj Mahal. As a
tesult, the broadcast fell short of the standards of neutrality and impardality
mandated under the Code of Conduct.

fue



NBLDS A

NEWS BROADCASTING & DIGITAL STANDARDS AUTHORITY

In respect of the submission of the broadcaster that under the Code of
Conduct, “Newutrality does not always come down to giving equal space to all sides", it would be
pertinent to bring to the attention of the broadcaster that the question raised herein
was not whether sufficient prominence was given to other views, but rather whether
the broadcaster had presented any counter view, at all, particularly, one which is
grounded in official records. In view of the same, NBDSA directs the broadcaster
to edit the programme insofar as the Taj Mahal is concerned,

NBDSA decided to close the complaint with the above observations and inform the
complainant and the broadcaster accordingly.

NBDSA directs NBDA to send:
a) A copy of this Order to the complainant and the broadcaster:
b) Circulate this Order to all Members, Editors & Legal Heads of NBDA;

¢) Host this Order on its website and include it in its next Annual Report and
d) Release the Order to media.

It is clarified that any statement made by the parties in the proceedings before
NBDSA while responding to the complaint and putting forth their view points, and
any finding or observation by NBDSA in regard to the broadcasts, in its proceedings
or in this Order, are only in the context of an examination as to whether there are
any violations of any broadcasting standards and guidelines. They are not intended
to be 'admissions' by the broadcaster, nor intended to be 'findings' by NBDSA in
regard to any civil/criminal liability.

dep Lo

Justice A.K Sikri (Retd.)
Chairperson

Place: New Delhi
Date 2.8 ~0&-2026



	226- CL
	Order No. 226 (2026) Dt. 28.05.2026

